Presentera valp för barn

Hej!
Vi har skaffat en valp, bichon frise, som nu är 10v. När och hur är bästa sätt att vänja både barn och valp med varandra?
Jag har en systerdotter på 3 år som jag har ofta på besök men hon har vid tidigare tillfällen varit lite rädd för framfusiga och skällande hundar.
Ska jag vänta tills valpbitandet lugnat sig eller låta dom träffas under uppsikt direkt?
Det jag är mest orolig över är att barnets rädsla ska göra valpen rädd för barn..
Mvh Michaela

Kommentarer

  • Hej Michaela!

    Det är svårt att ge en exakt tid på när du kan introducera valpen och barnet för varandra. Jag skulle råda dig till att låta valpen landa hemma hos dig med den nya omgivningen, nya familjen etc. och när du känner att du lärt känna din valp och den är trygg med dig så successivt introducera den med nya saker.

    När du väl introducerar barnet och valpen med varandra kan det vara bra att ni innan pratat om att barnet inte ska vara för på valpen utan att låta valpen ta kontakt med barnet.

    Det kan även vara värt att nämna att hundar reagerar väldigt olika på barn, vissa tycker inte det är konstigt alls medan andra kan vara mer försiktiga. Så låt det ta sin tid och tvinga inte någon part på den andra, ibland kan det vara nog så tillräckligt att vistas i samma rum!

    Jag rekommenderar även att du läser om just barn och hund på vår sida köpahund vilket du hittar här.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.