Får man avla på kullsyskon till hund med PHTVL/PHPV?

Hej en fråga kan man avla på ett kullsyskon som är i samma kull som denna sjukdom. Går det och kolla om de är anlagsbärare.?Mvh ingela

Kommentarer

  • Hej Ingela!

    SKK har inga regler mot att använda kullsyskon till drabbad hund i avel. Tyvärr finns det i dagsläget inget DNA-test som vi kan använda för att få veta om kullsyskon är anlagsbärare eller ej utan som uppfödare får man vara medveten om att den risken finns och en rekommendation är att tänka på att undvika parning mellan närbesläktade individer, eftersom det ökar risken för att recessiva sjukdomsanlag hos föräldradjuren dubbleras och kommer till uttryck hos valparna. Vänd dig gärna till din rasklubb för att få höra mer om vilka avelsrekommendationer som gäller för denna sjukdom i just din ras!

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.