Perfekta rasen för mig?

Jag har haft hund i tio år, en bc-labb och en bc-golden. Nu börjar min pensionär bli till åren och jag funderar mycket kring vilken hund som skulle passa mig bäst senare.
Jag vill ha en hund som är smart, lättlärd och motiverad till agility, lydnad och liknande. Bästa är om det finns mycket sug efter lek. Men samtidigt tycker det är mysigt att vara inne och mysa i soffan eller sängen en dag och inte blir tokig av att få mindre stimulans en helg(mina har haft intensivt bc-psyke).
Jag vill gärna att hunden ska vilja följa med ut och springa och åka skidor i dragselen och ha uthållighet att orka en rejäl skidtur eller lugnare fjällvandring. (kan alltså inte vara för liten, även om den inte heller behöver vara en bjässe)
Min drömhund ska fungera bra med barn och ha relativt lättskött päls och övrig vård, det är så tråkigt med tassar som spricker när det blir kallt och gör ont. Men jag borstar tänderna, klipper klor och gör allt för att mina fyrbenta familjemedlemar ska må så bra som möjligt, men det är inte det  jag tycker är roligast med hundägandet.
Hjälp mig i djungeln, vart är min drömhund?

Kommentarer

  • Hej Antonia,

    Hänvisar svaret på din fråga till ett tidigare inlägg här på Kundo och hoppas att det kan hjälpa dig vidare.

    Lycka till!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.