Patellaluxation

En valp skall exporteras och spekulanten vill ha försäkran att föräldradjuren är ok på sina knäleder.
Jag har upp en tik Mic Mac Got To Be One SKKREG SE17998/2017
Bägge hennes föräldrar har registrerat resultat fri på patellaluxation varför då min tik bör vara hereditärt fri på sina knän - hur påvisar jag resultatet för utländsk valpspekulant ( tiken har valpar nu och faderhunden skall undersökas nu)
Med vänlig hälsning,
Ann Rode
Medlnr 1077759
Kennel Mic Mac

Kommentarer

  • Hej Ann,

    En hund kan inte vara hereditärt fri på sina knän. Patellaluxation har inte en nedärvning som innebär att fria föräldrar per automatik ger fria avkommor. Utan det nedärvs polygent vilket innebär att det kan finnas släktingar i hundens härstamning längre bak som kan ha patellaluxation och att de genom arv kan föra anlaget vidare.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.