Är parning av olika raser tillåtet?

Har man rätt att para hur som helst mellan olika raser. Såg på blocket en chihuahua med en amstaff, antar att hanen är chihuahua. Jag tänkte bara det verkar helt galet att para en lite ras med en stor med tanke på hundens anatomi

Kommentarer

  • Hej Veronica,
    Ja, det lät som en lite underlig kombination men vi har tyvärr ingen kontroll över blandrasaveln, men vi har krav för våra medlemmar gällande avel.

    Om man är medlem inom vår organisation gäller följande:
    (Denna text är från våra registreringsregler)

    Hundavel ska bedrivas på ett sådant sätt att det främjar både tikens och avkommans
    hälsa och välbefinnande. Varje medlem som upplåter sin hund till avel ska vara väl
    förtrogen med SKKs avelspolicy samt med rasens standard, provregler,registreringsregler
    och rasspecifika avelsstrategi, samt aktuella bestämmelser i djurskyddslagstiftningen.
    Uppfödningen ska ske kvalitetsmedvetet och med stort ansvar.

    Det krävs av varje medlem i SKK-organisationen:
    Att till avel endast använda hundar av
    samma ras och som är registrerade i SKK
    eller i utländsk kennelorganisation erkänd
    av SKK.

    Bifogar länk till våra registreringsregler:
    https://www.skk.se/sv/prov-tavling/tips-rad/tavlingslicens/​​​

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.