Parning äldre tik

En tik har fått valpar vid fyra års ålder samt vid 6 års ålder. Uppfödaren bestämmer sig med veterinärintyg i handen för att ta en sista kull vid 7 års ålder, det har då inte gått riktigt ett år sedan sista kullen. Är detta okej?
Läser mig till att det ska gå minst 12 månader emellan kullarna om tiken är äldre än 7 år men i detta fallet var ju tiken 6 år vid senaste kullen. Vad gäller då?

Kommentarer

  • Hej Sandra!

    Om tiken var 6 år vid senaste valpkullen är det ok, förutsatt att tiken har ett veterinärintyg utfärdat innan parning.

  • para äldre tik stövare,

    om jag ska para en tik som blir 7 år i juni och jag parar henne i april, behöver hon då veterinärbesiktas??

    på svenska kennelklubben grundregler står att läsa under hamiltonstövare.

    Tik
    som fyllt sju (7) år måste alltid veterinärbesiktigas
    före parning. Av intyget ska
    framgå att tiken är i sådan kondition
    att hon utan risk för sin hälsa kan få en valpkull.

    tiken har haft en kull 2015.

    Hon har ju inte fyllt 7 år men hinner fylla innan kullen föds.

  • Hej Kjell,
    intyg behövs om hon fyllt 7 år vid parningstillfället.
  • Tack för svar Carina.

  • Hej! Jag har en Chihuahua som fick sin sista kull 2016-12-25 och det var andra kullen på raken. Jag har hört att det ska gå ett år mellan parning då tiken fått två kullar efter varann.Nu undrar jag om det är för tidigt att para henne 2017-11-25 ??  Om det räknas så eller om det räknas när valparna föds. De kommer ju att födas nästa år januari/februari 2018. Hoppas att ni  förstår min fråga :-)
  • Hej Anette,
    valparna får inte födas innan 2016-12-25 och det kommer de ju inte att göra om du parar 2017-11-25.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.