Påverkas valparna när tiken parats vid för tidig ålder?

Vi har köpt en dvärgschnauzervalp, men ej hämtat än. Säljaren frågade om vi tänkte avla på tiken vi köper, men det har vi inte tänkt. Min fråga är varför man inte får avla på en tik som fötts av en för ung mamma. Jag undrar dessutom om valparna till en för ung mamma på något sätt kan påverkas negativt.

Kommentarer

  • Hej Kerstin,

    Är eran valp ni ska köpa avelspärrad eller vad menar ni med frågan varför man inte för avla på en valp från en ung tik?

    Enligt våra registreringsregler så ska en tik inte användas i avel innan hon blivit 18 månader. Anledningen till denna regel är främst att tikar är varken fysiskt eller psykiskt fullvuxna när de är yngre.

    Med vänliga hälsningar,

  • Säljaren sade bara att den inte fick användas till avel p.g.av att den fått valpar för tidigt. Jag tycker detta låter mycket konstigt. Det bör väl inte ha någon påverkan, tycker jag.
  • Hej,

    Om hunden inte har en avelspärr så kan den användas i avel om det uppfyller resterande av registreringsreglerna för rasen.
    Om er hund är valp tll en tik som fått valpkullen innan 18 månaders ålder spelar ingen roll för framtiden med er valp.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.