Avel på kinesisk naken hane, hur går jag tillväga?

Hej. Jag har en 5årig renrasig chinese crested hairless hane som jag vill avla på innan vi eventuellt kastrerar honom. Kan ni ge mig råd om vilka steg jag ska gå till väga? Är min första hund och har haft honom sen valp. Väldigt mån om att allt ska gå rätt till med friska valpar och intyg/avtal enligt regler men vet bara inte hur man gör. Tack på förhand! Vi bor i Norrbottens län, Älvsbyn. Mvh Therese

Kommentarer

  • Hej Therese,
    för att registrera valpar finns det inga speciella hälsokrav på rasen.  Däremot kan rasklubben ha rekommendation inför avel vad som bör göras. Gå in på Chinese Crested Club hemsida.
    Har hanen inte deltagit på en officiell hundutställning så behövs det ett testikelintyg.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.