Para tik som har fyllt 7 år, vad är det som gäller?

Har en dansk-svensk gårdshund tik 7 år som fyller 8 år i april 2018. Funderar på att para henne igen (hon har haft 4 kullar innan utan några som helst problem). Mycket pigg och frisk. Har läst på men inte helt klar över om man behöver söka dispens för detta eller om det räcker med veterinärintyg.

Kommentarer

  • Hej Lotta,

    Det krävs ingen dispens däremot ett veterinärintyg innan parning.  Om tiken fick sin senaste kull när hon var sju år fyllda måste de ha gått 12 månader mellan valpkullarna.
  • Ska veterinärinyget skickas in till SKK innan parningen eller räcker det med att bifoga det med registreringsansökan?
  • Hej!
    Tack för din fråga.
    Veterinärintyget skickar du med registreringsansökan.

    Ha en fin dag!
    Vänligen
    Anna Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.