Ersättning vid påkörd hund

Min valp blev ihjälkörd och han var försäkrad långt under hans värde. Jag har förstått att bilens trafikförsäkring ska täcka hundens marknadsvärde-ev livförsäkring. Stämmer detta?
Jag köpte honom billigt av olika anledningar o fick ej livförsäkra över inköpspris. Hade aldrig trott att han skulle bli överkörd på en promenad.

Kommentarer

  • Hej Angelica,

    Jag vill inledningsvis beklaga att din valp har blivit överkörd!

    Både hundägare och bilförare har strikt ansvar för de skador som de orsakar. Det finns således utrymme för att skadeståndet kan komma att jämkas beroende på vållande och om endera part t.ex. har agerat vårdslöst. Försäkringsbolagen brukar göra en bedömning av detta.

    Skador orsakade av en bilförare (i trafik) ersätts normalt av bilförarens trafikförsäkring som gäller med strikt ansvar. Jag tror dock att det blir svårt för dig att få ut mer än hundens livvärde, vilket är avhängigt det belopp som du försäkrade hunden till - det vill säga inköpspriset. Livvärdet är i de allra flesta fall det beloppet man köpte hunden för (inköpspris) men kan också vara vad det skulle kosta att köpa en likvärdig hund (marknadsvärde). Marknadsvärde styrs bland annat av vilka meriter hunden har från t.ex.utställning och prov.

    Om du har meriterat hunden sedan du köpte den finns det dock anledning att yrka på ett högre belopp (marknadsvärdet) än inköpspriset.

     Behöver du hjälp med att värdera din hund tillhandahåller SKK en avgiftsbelagd värderingstjänst som du kan läsa mer om här! Observera att endast hundar som är stambokförda hos SKK värderas.

    Önskar dig lycka till!

    Med vänliga hälsningar,
  • Problemet är att när jag köpte honom fick jag endast täckena livförsäkring i samma värde sim inköp för att sedan höja livförsäkringen när registreringen var klar i jag fått ut stamtavla som jag kunde visa försäkringsbolaget. Denna kom 2dagar efter olyckan. Jag får helt enkelt se vad sim händer men det känns hemskt att man inte kan gå på promenad utan att den kopplade hunden blir påkörd
  • Hej igen Angelica,

    Att förlora sin hund på detta sätt är verkligen en oerhörd tragedi, jag lider med dig!

    Mot bakgrund av förutsättningarna i din senaste fråga föreslår jag att du yrkar på ersättning för ett belopp som motsvarar det höjda livvärdet. Jag tycker att du ska ta hjälp av ditt försäkringsbolag för att kräva ersättning av bilföraren/bilförarens trafikförsäkring. Jag vill återigen flagga för att SKK tillhandahåller en tjänst för värdering av hund som framförallt används för hundar som omkommit och ska ersättas av annan part.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.