Om bara en valp föds, v

Exempel: Vi lånar in en tik till kenneln, står för tillhandahåll av avelshanne, står för alla kostnader under tiden tiken befinner sig hos oss, skötsel och utfodring under dräktighet, valpning mm. I ersättning för att tikägaren lånar ut sin tik till oss är önskemålet att få en (1) valp. Vad är brukligt om endast en (1) valp föds? (Enligt avtalet för inlåning av tik står klart och tydligt att ingen ersättning utgår "om tiken inte nedkommer med någon levande valp utgår ingen ersättning").
Vilken ersättning SKA tikägaren få för att ha lånat ut sin tik till avel? Dräktigheten har ju kanske medfört komplikationer el. t.o.m. kejsarsnitt som påverkar tikens framtida funktion som avelstik (tiken är f.ö. fullt försäkrad). Hur ser regelverket ut? Vi som kennel har ju lagt ut kostnader även om utgången inte blev gynnsam.
Kort och gott, om ersättningen ÄR utlovad om en (1) valp och det inte blir fler i kullen än denna enda, vem äger rätten till ersättning? Vi som kennel vill ju sälja denna enda valp för att "få tillbaka" våra erlagda utgifter. Är hela köpepriset för valpen kennelns eller ska den delas 50/50?

Kommentarer

  • Hej,

    Ersättning vid leasing av tik regleras av avtalet, det finns inga regelverk utöver de allmänna avtalsrättsliga.

    Har ni avtalat att en parningsvalp ska utgå ska den alltså det, oavsett hur få valpar som föds i kullen. Ett sätt att lösa problemet är att avtala om att ersättning med parningsvalp endast utgår om tiken nedkommer med ett visst antal valpar och att ersättning annars utgår i form av ekonomisk ersättning. Precis som vid avel med egna hundar finns det alltid en risk för att kullen blir liten och att man därför får svårt att täcka de kostnader man haft för uppfödningen.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.