När och varför ska jag ögonlysa och patellaundersöka min hund?

När och varför ska jag ögonlysa och patellaundersöka min hund som fyller ett år 31/5?
Han är en Lancashire Heeler. Är det bara om han ska användas till avel? / Ingela

Kommentarer

  • Hej Ingela.
    För att ett ögonlysningsresultat ska kunna registreras hos SKK så måste hunden ögonlysas av en specialist inom oftalmologi och SKK:s blankett för ögonlysning användas. För att hitta en specialist i oftalmologi i närheten av dig så kan du klicka på länken nedan.
    Hitta ögonlysare

    När det gäller undersökning av patella så måste hunden ha fyllt 12 månader vid undersökningstillfället och undersökande veterinär ska ha Specialistkompetens i Hundens och Kattens sjukdomar. SKK:s blankett för patellastatus ska användas.

    De allra flesta undersöker sin hund antingen för att hunden själv ska gå i avel eller för att man vill veta för att uppfödarens ska kunna utvärdera sin avel.
  • Hej!

    Om hunden ( Chihuahua) är kastrerad och ej ska gå i avel vem bör då stå för kostnaden för undersökningen om det är för att uppfödaren vill utvärdera sina avkommor? Eller har du som valpköpare bundit upp dig via köpeavtalet att man måste göra undersökningen? Missförstå mig rätt, jag har tidigare haft brukshundar och gjort både MH, HD Ed röntgen och vissa uppfödare har själva stått för kostnaderna även om det även ligger i mitt eget intresse att veta hundens status.

    Mvh, Tove

  • Hej Tove,
    som ägare av hunden bestämmer du själv om eventuella hälsoundersökningar, uppfödaren kan inte kräva det av dig.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.