Nyköpta valpen blev magsjuk efter några dagar - vem betalar veterinären?

Vi köpte en nioveckors valp. Vid valpbesiktningen innan leveransen var allt OK. men efter bara några dagar fick den svår diarré och kräkningar och gick ner i vikt. Det blev två dagars veterinärvård, specialmat och mediciner. Vem ska betala veterinären? Säljaren, som tagit valpkullsförsäkring, eller köparen?

Kommentarer

  • Hej Hasse,

    Vem av dig eller säljaren som är ansvarig för detta beror på vad magproblemen (kräkningarna och diarrén) beror på, det vill säga den bakomliggande orsaken till problemen och när orsaken till problemen uppstod. Av avgörande betydelse för ansvarsfrågan är om orsaken till problemen fanns redan vid leverans eller uppstod först senare. Den vanligaste anledningen till att hundar drabbas av kräkningar och diarré är att de ätit något olämpligt. Om så är fallet här så är du ansvarig för veterinärvårdskostnaderna.

    En uppfödare har ett ansvar i tre år från leveransdagen för så kallade dolda fel. Ett dolt fel är ett fel som fanns redan vid leverans men visade sig först senare och som också påverkar hundens funktion eller hälsa som sällskapshund. Om problemen beror på t.ex. en parasit eller infektion som av veterinären konstateras ha funnits redan vid leverans är säljaren ansvarig. Det är i första hand den undersökande och behandlande veterinären som avgör om det är ett dolt fel eller inte.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.