När preskriberas ett skadeståndskrav till följd av hundbett?

Hur lång tid efter had personen som är ägare till den skadade hunden på sig att hitta skada på sin hund innan skadeståndrätten till den andra läggs ner?

Kommentarer

  • Hej Amanda,

    En skada bör givetvis anmälas till den bitande hundens ägare (skadevållaren) så fort som möjligt efter skadetillfället. Därmed inte sagt att rätten till ersättning förfaller om så inte sker. Reglerna om preskription återfinns i preskriptionslagen (1981:130). En fordran om skadestånd preskriberas 10 efter tillkomsten om inte preskriptionen har avbrutits innan dess. Detta betyder således att ägaren till den skadade hunden (skadelidande) i praktiken har 10 år på sig efter skadehändelsen att begära in skadestånd från skadevållaren. Om lång tid har förflutit mellan händelsen och skadeståndskravet så kan den skadelidande möta bevissvårigheter.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.