När får min hund delta på prov eller tävling efter dräktighet?

När får tiken börja träna och tävla efter att hon lämnat valparna

Kommentarer

  • Hej Elisabeth,

    Dräktig tik får inte delta i utställning, prov,
    tävling eller beskrivning 30 dagar före valpning,
    beräknat från 63 dagar efter första
    parningen, och får inte heller delta förrän
    75 dagar efter valpning, oavsett resultatet
    av valpningen
    .

  • Tack för info\ Elisabeth

  • Varför är det så att det måste gå 75 dagar efter parning om nu tiken har gått tom? Tävla efter vanligt löp är väl bara 21 dagar?
    Tacksam för en förklaring.

    MVH
    M.B
  • Hej Margret,

    tik som parats men inte fött fram valpar får inte delta i utställning, prov eller tävling förrän tidigast 70 dagar passerat beräknat från första parningen, dvs att det ska gå ca en vecka efter beräknad valpning.

    Hoppas du fått svar på din fråga!
  • Jag undrar när man kan vara med på en kurs efter en eventuell dräktighet. Finns det några regler för det? Jag har bara kunnat läsa mig till att 75 dagar gäller för utställningar, prov och tävling. Tack på förhand!
  • Hej,

    Det är samma regelverk som ovan som gäller.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.