När betalar man handpenning för en valp?

Jag har lite svårt att förstå hur detta exakt går till då jag aldrig varit med om det innan. Jag ska köpa en valp som bor långt ifrån mig och kommer därför inte att träffa valpen innan jag åker och hämtar den vid 8 veckors ålder utan jag håller en tät kontakt med uppfödaren till denna valp för att se dess utveckling. I och med detta så vill uppfödaren ha en tingningsavgift vilket jag förstås förstår, min fråga är dock NÄR ska jag betala denna avgift?

Jag förstår att man betalar avgiften och sedan ska ett köpeavtal från SKK skrivas när jag hämtar valpen men hur har jag ett kvitto eller garanti på att jag betalat tingningsavgift innan dess att jag hämtar valpen och skriver på ett köpeavtal?

Kommentarer

  • Hej Alexandra, En handpenning ska alltid vara på en specifik valp så först när du har valt alt. uppfödaren har utsett en valp till dig ska handpenningen betalas och ett köpeavtal ska då upprättas.

    Lycka till!

  • Men om hunden inte är besiktigad??
  • Hej igen,

    Valpen är sannolikt inte besiktigad när man betalar handpenningen men visar det sig att valpen inte går igenom besiktningen ua har man rätt att avsluta köpet och få tillbaka sin handpenning.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.