Ska vi båda stå som köpare på köpeavtalet?

Kan två personer (sambo och samma adress) skriva under köpeavtalet och därmed stå som ägare båda två? Eller får de upprätta ett delägaravtal?

Kommentarer

  • Hej Ulla,

    Tack för din fråga!

    Om två personer köper hunden tillsammans ska båda personerna stå på köpeavtalet och underteckna detsamma.Om det blir ont om plats kan en bilaga användas för att få med samtliga uppgifter på köparna.Köparna kan sinsemellan därefter välja att upprätta ett delägarskapsavtal/samäganderättsavtal för att reglera t.ex. vem som ska erhålla hunden vid eventuell separation.

    Observera att köpeavtalet eller annan överlåtelsehandling används företrädesvis för att styrka äganderätten juridiskt.

    Du önskas härmed en trevlig helg!

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.