Min hund står under fel ägare, vad händer då?

Hej! Jag har en liten Shih tzu som har bott med oss i 10 år. Tidigare har det varit min pappa som har haft ansvar för henne men nu har jag och mina syskon tagit över henne och hon bor nu med oss och vår mamma. Vi har länge bett pappa att skriva över henne på oss, men när han kollade upp hur han skulle göra detta så insåg han att vår hund fortfarande är registrerad under en tidigare ägare. Jag vet inte om det är uppfödaren eller om den som ägde henne först, men oavsett vad är det dessutom så att denna personen inte lever längre. Det är mycket krångligt och jag undrar om ni vet vad vi kan göra för att skriva över henne på oss när det inte går att kontakta den som hon är skriven under? Jag har mycket erfarenhet när det gäller att ta hand om hundar men eftersom att jag blir myndig först till våren så har jag inte någon erfarenhet av det administrativa som kommer med att vara hundägare.

Kommentarer

  • Hej Olivia!

    Använd blanketten för ägarbyte så hjälper vi dig att ändra i vårt ägarregister.
    På blanketten finns angivet att den tidigare ägaren ska skriva under men om du bifogar en kopia på köpeavtalet/kvittot och berättar om omständigheterna i ditt fall så behandlar vi ditt ärende. Har du inget köpeavtal/kvitto så skickar du oss berättelsen.
    DjurID.se - SKKs ägarregister är inte juridiskt bindande och kan inte användas för att "bevisa" vem som äger hunden. Det är alltid ett köpeavtal eller kvitto som gör det.
    För fler frågor gällande ditt ärende vänligen kontakta oss direkt på djurid@skk.se eller 08 795 30 50.

    Hälsningar

    Helena Marknadschef
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.