Hur tränar jag min hund till att inte jaga vilt?

Hej
Jag har en hund som tror att alla hundar vill hälsa på han.
Vanligtvis går han bra både med och utan koppel och är lyhörd men när han ser en annan hund stänger han av och börjar dra och när han går lös springer han fram och lyssnar inte.
Han slutar också lyssna när han ser renar och rådjur och då får man vänta tills han kommer tillbaka.

Han är ingen bråkstake och om en annan hund är aggresiv backar han men jag vill inte att han ska tro att han kan hälsa på alla hundar han ser och jag vill inte att han ska börja dra så fort han ser en hund.

Det kanske är samma åtgärder på alla hundar men kanske är bra att berätta lite om han.
Han är ungefär 3 år, blandras som man inte vet vad han har i sig men jag tror det finns lite schäfer i han. Jag har haft han ett halvår, innan dess bodde han på hundhem och innan dess kommer han från Irland. Vi bor på landsbygden och träffar inte andra hundar så ofta att man kan öva med andra varje dag.

Har ni något tips på att få han att inte jaga upp sig när han ser andra hundar?
Mvh// Jakob

Kommentarer

  • Hej Jakob,

    Jag rekommenderar er att gå en hundkurs tillsammans för att stärka eran relation och få tips och råd av kunniga personer kring hundträning. Det är också lättare att ge tips och råd när man ser händelsen i stunden.

    Kurser inom vardagslydnad kan du hitta hos Svenska Brukshundsklubben eller om det kanske finns något företag i er närhet som har dessa typer av träningar som kan vara nyttigt för er.

    Tänk på att under tiden 1 mars tom 20 augusti ska hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. I ditt fall skulle jag rekommendera att ha hunden kopplad.
    Mer information om laget kring tillsyn av hund finner du här.

    Lycka till med er träning!

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.