Lös hund

Hej,
Vår granne har en hund som springer lös på deras tomt vilket är helt ok. Men den håller sig inte på tomten utan springer lös på vägen utanför och mina barn är rädda när den springer mot dem. Den hålls inte kopplad vid promenader utan springer ca 20 meter framför. Vi har pratat med grannen som blev fly förbannad och säger att han aldrig tänker koppla sin hund. Vi har även vänt oss till kommunen som vill ha bevis och säger att vi ska filma situationerna. Det känns inte helt rätt. Vad kan vi göra?

Kommentarer

  • Hej Anna,

    Reglerna för hur hund ska hållas varierar från kommun till kommun. Anvisningarna finns i de lokala ordningsföreskrifterna för kommunen.

    I 16 § lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter föreskrivs att hundar under tiden den 1 mars- 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte per automatik att hunden inte får vara okopplad, dock måste den stå under sådan lydnad och kontroll som om den vore kopplad (osynligt koppel).

    Rent generellt får en hund aldrig springa lös okontrollerat, även om inte koppeltvång råder.

    Det framgår av förutsättningarna i din fråga att ni har problem med en granne som har sin hund okopplad och att ni har varit i kontakt med kommunen angående detta. Kommunen vill ha bevis och har därför bett er filma situationerna. Förklaringen till detta torde vara att kommunen behöver bevis för att kunna göra en bedömning och eventuellt agera samt att det är enklare för er att bevisa detta med videoupptagning än det är för kommunen att på egen hand skaffa dessa bevis. Då detta är ett ärende för kommunen kan jag tyvärr inte råda dig till något annat än att försöka skaffa de bevis kommunen efterfrågar. Det verkar ju olyckligtvis inte fungera att prata med grannen. Önskar dig lycka till!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.