Lös hund skrämde grannar

Hej,
Jag och sambon är boendes i en hyresrätt tillsammans med vår hund.
Hunden är alltid kopplad och är snäll på alla sätt och vis. Dock klantade vi verkligen till det här om natten. Vi hade varit sent hos ett par vännen, och ställde bilen i garaget. På väg till hissen fick hunden för ovanlighetens skull springa lös. Det är första gången han fått göra det, och berodde nog på att vi inte trodde att vi skulle möta någon så sent plus att han aldrig brukar göra något om man nu möter någon.
Problemet var dock att det kom en granne med sin son, varpå vår hund blev rädd och skällde ordentligt på dem. Grannen och sonen blev ju självklart rädda, vem hade inte blivit det.. vår hund gjorde inget mer än att gå emot dem och skälla, vi bad om ursäkt och frågade om de var ok. Sonen blev ju dock både rädd och ledsen, så det var inte läge att stanna och prata mer.
Vi har så otroligt dåligt samvete över detta. Det var ju ren klantighet och oansvarigt att vi ens hade honom lös. Och nu skällde han ut grannarna. Vi skrev sen ett brev till grannen där vi återigen bad om ursäkt, tog helt på oss ansvaret, meddelade att detta var första och sista gången hunden var lös, och erbjöd även att träffas tillsammans med grannens son för att visa att hunden är snäll, och för att inte göra sonen hundrädd framöver.

Nu är frågan: kan vi göra något mer för att göra rätt för oss juridiskt? Och, är detta något vi kan bli typ.. vräkta från lägenheten för?

Kommentarer

  • Hej Malin,

    Jag tycker att ni ha gjort allt ni kan göra. Trevligt att läsa att det verkligen finns ansvarstagande hundägare, tyvärr tycker jag att man varje dag träffar på hundägare som inte visar hänsyn och tar sitt ansvar.

    Njut av er hund och en riktigt God JUL önskar jag er!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.