Livslång medicinering pga dolda fel, vem betalar?

Hej! Jag kan börja med att jag inte vet vem jag ska vända mig till så jag provar här. Har redan pratat med gällande försäkringsbolag.
Om en hund vid ca 1 års ålder skulle visa sig ha en mycket ovanlig medfödd sjukdom/defekt, kan ju dolda fel försäkringen hjälpa till det första året. Men efter det, om hunden måste medicineras livet ut, har uppfödaren någon skyldighet att hjälpa till ekonomiskt? Finns det något liknande högkostnadsskydd för hundar? Denna hunden kommer behöva livslång medicinering som kostar 500-600kr i månaden. Eller får jag som ägare stå med näsan i backen och betala kalaset?
Förstår om detta är en svår fråga att svara på, men i sådana fall kanske ni vet vem man ska vända sig till med dessa frågor?
Självklart är uppfödaren kontaktad och vi har en konversation.
Med vänliga hälsningar,
Frida

Kommentarer

  • Hej Frida,

    Frågan har prövats av Uppsala Tingsrätt i mål T 2773-15. Kostnader som har uppkommit efter det att hunden konstaterats kronisk sjuk ska inte betraktas som avhjälpandekostnader utan de ska i stället regleras som skadestånd, 30 § konsumentköplagen.

    Det framgår av förutsättningarna i din fråga att hundens sjukdom medför årliga merkostnader om 6 000- 7 200 kr per år avseende medicinering, samt dessutom att hunden förväntas stå på medicinsk behandling resten av sitt liv. Skulle hunden leva tio år kommer de förväntade merkostnaderna att uppgå till 60 000 - 72 000 kr. De förväntade merkostnaderna är inte sådana som en hundägare rimligen kan beräknas ta på sig (jfr NJA 2001 s. 65 I och II). Under sådana förhållanden är det inte heller rimligt att säljaren ska vara ersättningsskyldig för sådana kostnader.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.