Låna tik

Hejsan!
Undrar om vad man behöver för papper för att låna in en tik från en av dom nordiska länderna för att ta en kull på tiken?
Hälsningar L.L.

Kommentarer

  • Hej L.L,

    Om du vill låna in en tik för avel bör du och tikens ägare upprätta ett låneavtal, det vill säga ett avtal om tillfällig upplåtelse av avelsrätt till tik. SKKs låneavtal för tik är framtaget som en service till SKKs medlemmar och finns att hitta här. Avtalet finns även på engelska här.

    Lycka till!

    Med vänliga hälsningar,
  • Hur ska jag tolka ditt svar? Bör jag ha ett låneavtal mellan tikägare och mej eller måste jag för att registrera in valparna?
    Hälsningar L.L.
  • Hej Lillan
    Om du inte är ägare till tiken bör du ha ett låneavtal som styrker att du innehar avelsrätten till tiken. På registreringsansökan intygar du att du innehar avelsrätten men ibland önskar registreringsavdelningen få detta bekräftat om man inte står som ägare till aktuell tik. Det är dessutom bra att i text ha reglerat villkoren för lånet, ofta blir parter oense om vad som faktiskt överenskommits, om detta är nedtecknat finns mindre utrymme för missförstånd.
    Agneta Juridiska
  • Är det en lag inom Skk att jag MÅSTE göra detta eller "bör" jag göra det? Bör är ju lika med rekommendation?!
    L.L.
  • Intressant följer !
  • Som jag, såväl som Mikaela har skrivit är det inte ett krav, det framgår av skrivningen bör, annars skulle det ha stått ska. Inom SKK har vi inte lagar utan vi har stadgar, regler och riktlinjer, såväl som rekommendationer. Vänligen välj själv hur du vill göra.
    Agneta Juridiska
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.