Lämplig avelstik?

Hej! Vad är en symbolisk summa för övertagande av tik? Jag skrev på ett fodervärdsavtal sommar 2018. Dåvarande ägaren skrev sedan över tiken på mig. Så tiken står i mitt namn så rent juridiskt så är tiken min. Dåvarande ägaren köpte tiken för att avla på. Jag tycker ej att tiken är lämpad att ha valpar då tiken är väldigt känslig, ängslig o stressad. Tiken kissar på sig springer o gömmer sig eller så skäms o kryper efter golvet. Kommer inte fram förens jag går ditt o sätter mig ner vid henne o lugnar henne. Det händer när jag o min sambo diskuterar o bli lite hårdare i tonen. Så jag tycker att tiken inte ska användas till avel. Tänker jag fel då? Mvh Sandra

Kommentarer

  • Hej Sandra!
    Som jag förstår ditt mejl har du fått tiken som gåva och det står dig fritt att använda henne som du finner lämpligt. Om du anser tiken olämplig för avel ska du givetvis inte para henne. Det är alltid innehavaren av avelsrätten som fattar beslut om avel ska ske eller ej. Givetvis är inte alla djur lämpliga och av SKKs grundregler framgår att man bara ska använda hundar som har ett gott och för rasen typiskt temperament i avel. Likväl ska man undvika att använda hund som uppvisar beteendestörning i form av överdrivna rädslereaktioner eller aggressivt beteende i oprovocerade eller vardagliga situationer, grundregel 2:2.
    Vad gäller summan för tiken är det du som köpare och säljaren som ska komma överens om ett belopp som ni båda finner lämpligt. Lycka till!
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.