Vilka lagar och regler gäller angående vilka halsband man får ha på sin hund?

Hej! Jag undrar vilka lagar/regler som finns vad gäller vilka halsband man får ha på sin hund och hur de ska vara utformade eller vart man hittar information om det?
Tack på förhand!
=)

Kommentarer

  • Hej Martina,

    Du hittar information om detta i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt (SJVFS 2008:5), här!

    I 2 kap 13 § SJVFS stadgas följande. Stackelhalsband får inte användas. Med stackelhalsband menas ett halsband med taggar som skärper verkan av halsbandet.

    I 2 kap 14 § SJVFS föreskrivs att tättsittande munkorgar som förhindrar hunden från att hässja endast får användas tillfälligt. På valpar upp till sex (6) månader får munkorg bara användas tillfälligt oavsett utförande.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.