Lag om att plocka upp hundbajs?

Hej,

Jag jobbar inom en kommunal verksamhet, på en Kundtjänst och vi har fått en hel del frågor om att man inte plockar upp efter sin hund.

Nu undra jag om det är ett önskemål att hundägarna plockar upp efter sina hundar eller om det finns en lag som säger att det är hundägarens skyldighet att göra? Vad är det som gäller?

Tacksam för svar
Med vänlig hälsning
Monika

Kommentarer

  • Hej Monika,

    Tack för din fråga!

    Anvisningarna för hundavföring brukar finnas i de lokala ordningsföreskrifterna för kommunen.

    Att t.ex. inte plocka upp efter sin hund i stadsmiljö skulle kunna utgöra nedskräpning enligt miljöbalken 29:7 § eller nedskräpningsförseelse enligt miljöbalken 29:7 a §.

    Med vänliga hälsningar,
    Svenska Kennelklubben
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.