Labrador 6 månader

Hej!

Vi har labrador hane på 6 månader som varje morgon är otroligt hungrig, han beteer sig otroligt hispigt och när han får maten så äter han den på ett par sekunder. Doseringstabellen på förpackningen och den på deras hemsida stämmer inte överens vilket gör oss lite förvirrade. Uppfödarens rekommendationer stämmer inte heller överens med Doggys doseringstabeller. Han får ca 3,5dl tre gånger om dagen, och han väger ca 22kg och är inte överviktig/underviktig. Är det någon som har något tips eller ideér om hur vi ska göra.

Kommentarer

  • Hej Rickard.
    Foderdoseringarna som står på påsen är endast riktvärden. Hur mycket en hund behöver äta är väldigt individuellt och måste anpassas efter saker som ras, ålder, och aktivitetsnivå. Det bästa kvittot på att man ger rätt mängd mat är att hunden är lagom i hullet, pigg, och verkar allmänt välmående. För att ge lite extra mättnadskänsla men inga extra kalorier kan man försöka ge hunden en skalad morot tillsammans med maten. En del hundar kan bli lite lösa i magen men det märker ni. Om magen klarar morot så kan det ge en extra mättnadskänsla till hundar med stor aptit. Om morot inte fungerar så försök hitta ett foder som innehåller lite mer fibrer. Det ger också mer mättnadskänsla längre.

    Lycka till med er hungriga vovve!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.