Vilket avtal ska jag använda vid kull på tik med tidigare bibehållen avelsrätt?

Hej,
Jag har en tik med bibehållen avelsrätt som inte hann få några valpar hos mig innan sin 5-årsdag (fyllde 5 år för några dagar sen). Då ägaren och jag visste detta och har väldigt god kontakt så tänkte vi då att jag lånar in henne nu då hon började löpa 1/6, tanken är att jag står som uppfödare och är med vid valpning m.m men att valparna föds hemma hos sin matte och husse vilket är deras egna förslag vilket jag inte har något emot. Valparna flyttar isåfall hem till mig några veckor innan leverans och jag står som uppfödare och för alla kostnader osv.
Låneavtalet blir lite tokigt då om man ser till vad som står, samtidigt är det det enda avtal som jag kan tänka mig passar in i det här. Finns det något speciellt avtal om tiken får valpa hemma hos sin familj eller räcker det med att det framgår i alla kontakter att det är jag som är uppfödaren?

Kommentarer

  • Hej Pia

    Det är ett låneavtal ni ska underteckna eftersom avelsrätten gått över på köparen. Hur ni sedan väljer att hantera valpkullen är upp till er, någon form av ersättning bör utgå till tikägaren för det arbete denne får lägga ner på valpkullen. När du sedan säljer valparna är det bra att vara tydlig, dvs förklara att du lånat tiken, att kullen är född hos tikägaren men att den bott med dig de senaste veckorna och att du är den som är uppfödare och ansvarig för all vidare kontakt. Glöm inte att ordna med doldafelförsäkringen då du inte längre äger tiken.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.