Kryptorkism, risker?

Har en golden retriver på 1 år som har en testikel kvar i buken och en testikel i pungen. Vetrinären säger att riksen för tumörutveckling ökar i samband med detta. Rekommenderas operation för att minska risken? Vill ha min fina hund pigg och frisk så länge som möjligt.

Kommentarer

  • Hej Linda!

    Tack för din fråga! Jag skulle be min veterinär om mera fakta om jag var du, t ex statistik över testikelcancer (hur många individer som drabbas), och hur mycket den ökar, och vid vilken ålder den vanligen debuterar.

    Vad jag har hört ökar risken med 50 % - men från väldigt låga nivåer. Jag har hört att risken för testikelcancer ligger på någon procent och det är från den låga nivån risken ökar.

    Testikelcancer bryter också ofta ut relativt sent i hundens liv varför jag inte kan se att det motiverar ett ingrepp på en i övrigt frisk hund.

    Att ta med i beräkningen är också att en kastrering i förebyggande syfte inte ersätts av ditt försäkringsbolag - och att en kastrering av en krypt hund är dyrare än en kastrering av en hane med båda testiklarna i pungen. Mot detta ska ställas att om din hund, mot förmodan, skulle drabbas av testikelcancer någon gång i framtiden, kommer den behandlingen att ersättas av hundens veterinärvårdsförsäkring.

    Hoppas att du blivit lite klokare inför ditt beslut. Mitt råd är att inte utsätta hunden för ett ingrepp i förebyggande syfte om enda anledningen är att undvika testikelcancer i framtiden, men beslutet är givetvis ditt.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.