Kennelns ansvar vid kryptorchid hund

Hej hej. Har en fråga om kenneln har något ansvar eller ersättningsskyldighet om det visar sig att valpen är Kryptokid? Vår valp är nu 8 månader och kulorna låg uppe vid njurarna. Pratade med uppfödaren innan ingreppet och hon kunde kanske tänka sig viss ersättning. Nu får vi inte tag på uppfödaren.. mvh Jeanette

Kommentarer

  • Hej Jeanette

    Kryptorkism är inte klassificerat som ett väsentligt dolt fel, förebyggande behandling (kastrering) ersätts inte av försäkringsbolagen och inte heller har uppfödarna något ansvar. En krypt hund fungerar lika bra som sällskapshund som en hund där kulorna återfinns i pungen. Om uppfödaren däremot utlovat något är uppfödaren bunden av detta löfte men då bör det ha varit fastställt och klarlagt före ingreppet. Den som påstår något har också bevisbördan för sitt påstående. Om du på något sätt inte är nöjd med hur uppfödaren har hanterat ärendet kan du alltid kontakta sekreteraren för uppfödar- och kennelkonsulentkommittén för råd och information.
    Agneta Juridiska
  • Tack för snabbt svar
  • Hej.
    Vad jag förstår kan jag inte ställa ut min hund om den är kryptorkid, min hund kan inte få jakt-/spårchampion om den är kryptorkid?
    Om jag köpt min hund just för dessa aktiviteter och uppfödarna "kräver" att köparna ska vara aktiva med sina hundar, hur kan då SKK rekommendera att inte visst avdrag ska göras på priset eller att uppfödaren ska stå för viss ersättning?
  • Hej Tomas
    Som jag skrev i svaret ovan fungerar en kryptorchid hund lika bra som sällskapshund som en hund som inte är krypt. Om det är av yttersta vikt för dig som köpare att du vill ha en hanhund som inte är krypt bör du avtala om detta med din uppfödare, alternativt köpa en äldre hund med fastställd testikelstatus. Du kan tävla med en krypt hund, men du kan inte ställa den.Vissa championtitlar kräver godkänd testikelstatus men inte alla  Att vara aktiv med sin hund är inte samma sak som att göra den till champion men om din uppfödare tycker att detta är viktigt borde ni ha avtalat om detta. Ett sådant avtal skulle däremot enbart gynna dig som köpare då säljaren inte kan kräva uppfyllelse av ett sådant avtal. SKKs rekommendation är generell och kvarstår, inget prisavdrag således för krypt hund.
    Agneta Juridiska
  • Jag läste på nätet att ssk rekomenderar i sina kontrakt att kryptokid hund skall köparen få 15-20 procent tillbaka, alltstå enbart rekommenderar stämmer detta?
  • Hej,

    Vi har tidigare haft en sådan rekommendation men tog bort den för ca 6 år sedan.
  • Jag undrar också försäkringsbolaget agria ger inte någon ersättning för detta för att det inte är någon sjukdom men det är ju en ärftlig sjukdom och jag får inte ställa ut eller avla på honom!
  • Hej,
    Hundar som säljs av SKKs uppfödare säljs för sällskapsändamål, om inget annat uttryckligen avtalats. Kryptorchida hundar fungerar fullt ut som sällskapshundar varför den aktuella defekten inte utgör något fel i köprättslig mening.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.