Kan en kryptorchid hane bli lydnadschampion respektive Brukschampion?

Kommentarer

  • Hej Lena,
    hunden kan bli lydnadschampion men inte brukschampion.
  • Tack för snabbt svar..
  • Kan man tävla Agility med en hund som har 2a på ena patellan men inte visar hälta och får man tävla Agility med hund som opererat patella?
  • Hej,

    Har delat upp svaren här nedan på dina två frågor:

    Kan man
    tävla Agility med en hund som har 2a på ena patellan men inte visar hälta? – Behandlas hunden på något sätt är det
    dopingreglementet som gäller. Har den ingen behandling är frågan om vad som är
    eller inte är lämplig aktivitet en dialog som ägaren får föra med den veterinär
    som har undersökt hunden kliniskt.

    och får man tävla Agility med hund som opererat patella? – Inte om det inte finns en beviljad dispens. För hund som är opererad med anledning av patellaluxation krävs att det finns en beviljad dispens för att hunden ska få delta i någon form av utställning, prov, tävling eller beskrivning (framgår av kapitel 8 i Nationellt dopingreglemente för hund).

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.