Kan min kryptochida hanhund bli viltspårschampion?

Hej kan min krypta hane tävla i viltspår öppen klass och få champinat?

Kommentarer

  • Hej Elin,
    För att din hund ska kunna bli Viltspårschampion måste han ha två normalt belägna testiklar; så tyvärr kan han inte bli champion. Han är en duktig spårhund ändå så fortsätt att ha roligt med din hund.

  • Men ha hört att han får göra ett anlagsprov och tävla i öppenklass ändå, stämmer det? Isåfall hur?
  • Hej igen,

    Man får starta på viltspår med en kryptokid hund men hunden kan aldrig bli champion.
  • Hej!
    Kan jag ansöka om championat även om bara ett resultat är inregistrerat om jag skickar med kopior på spårprotokollen? Min hund erövrade sista förstapriset den 11 november. Hur ofta uppdateras ert register? Måste jag skaffa ett testikelintyg när min hund har erövrat CK på utställning, det borde ju vara en garanti för att hunden har två testiklar?
    MVH
  • Hej,
    alla resultat måste finnas inne på Hunddata innan titeln kan registreras, är hunden utställd officiellt behövs inget testikelintyg.
  • Hej!
    En hundägare kontaktade mig efter att fått ett utlåtande att hans jaktprov och Rådjursrenhetsprov inte skull godkännas eftersom hans hund var kryptokid.
    Hunden har ett RR från föregående år.
    Vad gäller vid dessa former av prov och om hunden är kryptokid, kan man gå på prov och blir dessa prov registrerade.
    Vänligen
    Johan
  • Hej Johan,

    För att kunna svara på din fråga måste jag läsa gällande jaktprovsregler och då måste jag veta vilka jaktprovsregler du syftar till.

  • Det gäller Stövare och jag har fått motstridiga uppgifter kring detta
    HälsningarJohan
  • Hej Johan,

    För stövare gäller att de kan starta på jaktprov i samtliga klasser i Sverige, dock ej på internationellt jaktprov anordnat i Sverige (eller annat land).
    Hunden kan inte bli Jaktchampion, som tidigare nämnt,  då det krävs lägst Good eller ett 2:a pris efter 15 månader på utställning.

    På utställning får dock hunden Disqualified om den är kryptorchid.

    Hoppas det svarar på din fråga!

    Vänliga hälsningar,
    Stephanie Medlemsservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.