Krav på utställning och jakprov från uppfödare.

Kan en uppfödare ställa krav att jag måste gå på utställning och jaktprov med hunden jag köper? Kan han skriva in det i köpekontraktet?

Kommentarer

  • Hej Eivor

    Som uppfödare/medlem inom SKK måste man följa SKKs grundregler. SKK kräver av uppfödarna att de inte ska skriva in villkor i köpeavtalen och om uppfödaren ändå gör det riskerar denne att bryta mot grundreglerna och därmed även drabbas av en disciplinär påföljd. I Sverige däremot råder fri avtalsrätt och om en domstol inte skulle uppfatta villkoret så oskäligt så att det ska jämkas gäller avtalsvillkoret. Mitt råd till dig blir därför att köpa hund av en annan uppfödare eftersom jag inte vet hur en domstol skulle ställa sig till villkoret.

    Om du anser att uppfödaren bryter mot SKKs grundregler kan du kontakta Åsa Blomqvist som är sekreterare i Uppfödar- och kennelkonsulentkommittén (UKK). Hon kan kontakta uppfödaren på SKKs vägnar. Lättast är att mejla till ukk@skk.se.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.