Köpte papillon och fick Phalene

Jag har köpt en papillon av en kennel. Kennelägaren sa att öronen skulle resa sig för det fanns bara papillon i stamtavla
Träffade pappans( hanens) husse som så att hans hund hade ett öra upp och ett öra ner ändå tills han var över året. Träffade husse många ggr och han bedyrade att öronen skulle resa sig. Det har de inte gjort. Hunden är ingen riktig Phalene för öronen är lätta. Husse och tikens matte är syskon så jag tycker att kennelägaren kunde berättat detta efter som jag ville ha en papillon. Det är vad som står i köpeavtalet. Finns det något att göra åt detta? T.ex någon summa tillbaka eftersom jag fått en ras som jag inte köpt? Det står att jag köpt papillon.
Mvh Ingrid Dimberg

Kommentarer

  • Hej Ingrid!
    Papillon och phalene är en och samma ras. Varje kull innehåller valpar med både uppstående och hängande (kallade phalene, vilket betyder nattmal) öron. Papillon är vanligare än phalene, men det börjar jämnas ut mer och mer. Jag anser inte att du köpt en annan ras än den du betalt för, det är en variant av den ras du köpt. Jag finner därför ingen rätt till ersättning men givetvis kan du höra dig för med din säljare, kanske har denne lust att ändå göra ett prisavdrag med hänvisning till goodwill. Lycka till!
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.