Köpte valp som visade sig vara svårt sjuk och avlivades inom tre års gränsen

Hej. Vi köpte en 9 månaders valp från en kennel som finns registrerad hos SKK. Det skulle ganska snart visa sig att valpen inte mådde bra och efter att vi hade haft honom hos oss så uppsökte vi veterinär som konstaterade att han var svårt njursjuk. Detta har nu utmynnat i att i 2,5 år gjorde vi allt som stod i vår makt med många veterinärsbesök och medicineringar till en kostnad förutom det som försäkringsbolaget betalade, vi har lagt ut nästan 12.000:- under den tiden. Nu i försomras så blev han så sjuk att vi tvingades att ta det svåra beslutet att låta honom somna in.
Vi har haft många samtal med säljaren men hon bryr sig inte ett dugg och trots att vi har gett henne alla journaler som visar på svår njursjukdom så vill hon inte förstå att han var sjuk redan när vi köpte honom. Diagnosen var Hyperparathyroidism/Eut med enligt veterinärerna en mycket dålig prognos.
Kan ni tipsa oss om hur vi kan göra, kan man skicka in krav till kronofogden eller måste det gå via advokat. Enligt konsumentverket så kom jag in för sent med min ansökan. Men vår hund var ju sjuk från början och dog inom tre års gränsen.

Kommentarer

  • Hej Anita,

    För att en konsument ska få de rättigheter som reglerna om påföljd vid fel ger honom/henne måste han/hon på ett eller annat sätt uppmärksamma att det föreligger fel i varan. Den enda skyldigheten konsumenten har för rätten att göra gällande felpåföljder är att konsumenten inom skälig tid efter det att felet märks eller borde ha märkts måste meddela näringsidkaren (uppfödaren) om att fel föreligger. En reklamation som lämnas inom två (2)månader anses alltid vara lämnad i rätt tid. En reklamation som lämnas därefter anses normalt vara lämnad för sent.

    Det framgår av förutsättningarna i ditt mejl att hunden kort efter leverans vid 9 månaders ålder började visa tecken på att något var fel och att ni efter 2.5 års behandling lät ni hunden somna in. Jag kan därmed konstatera att betydligt mer än 2 månader förflutit sedan felet först märktes och du får därmed anses ha förlorat din talerätt på grund av sen reklamation. Det framgår dessutom att ersättning utgått från hundens individuella försäkring, vilket tyder på att det inte var ett dolt fel.

    Uppfödare har ett ansvar i 3 år från leveransdagen för så kallade dolda fel, det vill säga för fel som fanns redan vid leverans men visade sig först senare och som också påverkar hundens funktion och/eller hälsa som sällskapshund, förutsatt att köparen reklamerat felet i rätt tid.

    Jag instämmer i konsumentverkets bedömning, det rör sig här om en för sen reklamation och du har således inte längre rätt att göra några felpåföljder gällande gentemot säljaren.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.