Vem får stå som säljare på köpeavtalet?

Får en annan person en ägaren till kennelnamnet skriva under köpekontrakt på valpar ?

Kommentarer

  • Hej Johanna,

    Det är uppfödaren, tillika säljaren, som ska stå som säljare på köpeavtalet. Uppfödaren är den som vid parningstillfället innehar avelsrätten till tiken och det är således denna person som också äger valparna. Uppfödaren ska sköta annonsering, registrering och försäljning. Ett kennelnamn kan endast användas av den/de som är innehavare till namnet. Det är inte tillåtet för annan person än en kennel(del)ägare att registrera valpar i ett kennelnamn.

    SKKs grundregel 1:4 slår fast att det åligger medlem i SKK-organisationen att aldrig anlita bulvan eller själv agera som sådan genom att registrera valpar i annans eller eget namn/kennelnamn då den egentliga uppfödaren är annan person samt att inte anlita återförsäljare eller själv agera som sådan vid försäljning eller köp av hund.

    Önskar dig en trevlig måndag!

    Med vänliga hälsningar,
  • Hej!

    En följdfråga på denna. Om en tik ägs av två personer som var och en för sig har eget kennelnamn, är de då bägge två säljare fast valparna bara bär det ena kennelnamnet? Bägge två har ju avelsrätten men de har ju varsin kennel.
    T.ex. Personen A med kennel A tar en kull valpar på tiken, ska då bara A eller A och B skriva på köpeavtalen?

    Mvh
    Lena
  • Hej,

    Den som registrerat valparna är säljare, deläger två uppfödare tiken är det bara en av dem som har avelsrätten vid varje parning och därmed blir ägare till valparna.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.