Överlåta avelsrätten i förtid enligt köpeavtal med bibehållen avelsrätt

Vår hund är snart 1 år och köptes med bibehållen avelsrätt. Han har bara fått 1 testikel så uppfödaren kommer släppa avelsrätten. Vilket avtal ska vi skriva nu, så att detta tydligt framgår?

Kommentarer

  • Hej Josefin

    Ni kan använda det avtalet ni har. Se baksidan av avtalet och fyll i den rutan.
    Agneta Juridiska
  • Tack,
    Fast i den rutan "återköp/lösen av avelsrätt" står det att båda parterna ska komma överens om kompensation till säljaren. Så ska vi betala mer för att uppfödaren inte tar ut sin avel när det inte går, pga testikeln som fattas. Eller kan man skriva - på ersättning och båda parterna skriver under. Är detta då samma som att dom sagt upp rätt till avel.
  • Hej Josefin!

    Om ni är överens om att avelsrätten ska övergå till dig i förtid utan ersättning skriver ni 0 kr i rutan "erlagd köpeskilling".

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.