Köpeavtal med bibehållen avelsrätt.

Hej! Jag köpte min hund Luna och uppfödaren har bibehållen avelsrätt. Nu är det så att jag har separerat med min sambo och jag får inte livet att gå ihop när det kommer till Luna. Jag har flera personer som kan ha henne men bara på deltid och just nu fungerar det inte all med hund och det är en stor sorg.

Jag hörde då av mig till uppfödaren som skriver detta "Hur kan du lösa detta finansiellt? Jag har tyvärr inte varken tid eller plats till att ta hem henne till mig ......ska man gå efter avtalet om du inte kan ha kvar o ja inte kan ta så ska du lösa ut henne o sen får du sälja, göra vad du vill med hunden...

Är jag skyldig att betala uppfödaren 6500kr för att hon inte kan ta tillbaka hunden?

Med vänlig hälsning Anna

Kommentarer

  • Hej Anna!
    Ja, det är din skyldighet, det är vad du hade fått betala om du köpt hunden från början. När du fullbetalat hunden står det dig fritt att göra vad du vill med den, låna ut, sälja vidare etc. Uppfödaren har en rätt att ta tillbaka hunden men avstår uppfödaren det ska hunden fullbetalas och avelsrätten löses därmed. Lycka till!
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.