Ska vi upprätta köpeavtal med bibehållen avelsrätt eller fodervärdsavtal?

Jag ska sätta ut en ettårig tik på Foder, jag vill ha en kull
Vilket är det mest förmånliga för mig som uppfödare?
Vi har nu pratat om att hon köper "halva" hunden och jag ska ta en kull valpar när hon är ca 2 år.

Kommentarer

  • Hej Eva,

    Avtalet ni har diskuterat är SKKs köpeavtal för hund med bibehållen avelsrätt och innebär att hunden säljs till halvt ordinarie pris. Resten av hundens värde erläggs genom att säljaren (du) behåller avelsrätten, det vill säga rätten till en valpkull (om minst en valp som uppnår fem veckors ålder) för en tik. Äganderätten för hundar som är sålda enligt detta avtal övergår till köparen vid överlämnandet och inte efter att säljarens avelsrättigheter utnyttjats, vilket är en stor skillnad mot fodervärdsavtalet där äganderätten övergår till fodervärden först när avtalets villkor är uppfyllda, alternativt då tiden för avtalets giltighet löpt ut. Enligt köpeavtal med bibehållen avelsrätt gäller avelsrätten till dess att hunden fyllt fem (5) år.

    SKKs fodervärdsavtal innebär att en uppfödare överlåter en hund utan att erhålla ersättning. Hunden "betalas" i stället genom att uppfödaren behåller avelsrätten och eventuellt också prov-, tävlings- och utställningsrätten. För tik gäller att överlåtaren har rätt till maximalt två valpkullar (om minst en valp som uppnår fem veckors ålder i respektive kull). Eftersom tiken i detta fall är ett år gäller ett eventuellt fodervärdsavtal som längst tills tiken fyllt sex (6) år, det vill säga att stipulerad avtalstid om fem år uppnåtts.

    Oavsett vilket avtal ni väljer rekommenderar jag dig och köparen/fodervärden att noga och tillsammans gå igenom avtalets villkor så att ni får en realistisk uppfattning om vad avtalet innebär och vilka förväntningar ni kan ha på varandra.

    Lycka till!

    Med vänliga hälsningar,
  • Hej
    Om jag väljer foderavtal så kan jag alltså inte ta betalt för hunden? Jag vill bara ha en kull på tiken och sen en betalning för "halva" hunden.
    Om hon är värd  14000kr så vill jag ha 7000kr och en kull .
  • Hej igen Eva,

    Nej, enligt fodervärdsavtalet kan du inte erhålla kontant ersättning för hunden. Eftersom det framgår av förutsättningarna i din fråga att du vill behålla rätten till en kull på tiken och samtidigt erhålla halva köpeskillingen så ska i stället SKKs köpeavtal för hund med bibehållen avelsrätt användas.

    Med vänliga hälsningar,
  • Jag har betalat halv valpkostnad och halv importkostnad för min tik, som idag är 2,5 år. Tyvärr kan hon inte användas i avel p g a epilepsi.
    Kenneln vill lösa avtalet.
    Hur? Ska jag betala mer? Jag har stått för försäkring och veterinärkostnader/medicin och har redan lagt ut mycket pengar.
  • Hej Maria!
    Vänligen kontakta SKKs juridiska rådgivning för medlemmar för svar på dina frågor.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.