Köpa vuxen hund och hämta hunden senare

Hej!
Jag ska eventuellt köpa en 9 månaders importerad hund. Hunden är renrasig och finns på skk:s hunddata.
Nu till min fråga, säljaren är inte uppfödaren, utan vill omplacera hunden.
Eftersom jag inte kan ta emot hunden förens 1 april så vill säljaren att jag ska köpa hunden nu och att den skall bo kvar hos dem tills jag kan ta över hunden.
Mitt dilemma är ju såklart att jag ska betala och sedan inte få någon hund. Därför undrar jag hur jag kan skydda mig mot detta? Jag tänkte handpenning och kontrakt och sedan betalar jag resten när jag hämtar hunden och gör ägarbytet då. Vad är bäst?

Kommentarer

  • Hej Thess

    Antigen kan du betala handpenning och skriva ett köpeavtal där det framgår att enbart handpenning är erlagd och att du slutbetalar när hunden avhämtas. Eller om säljaren insisterar får ni börja med att skriva ett köpeavtal där det framgår att äganderätten har övergått och att hunden är levererad (för detta krävs att du tar hunden på en liten tur så att den lämnar säljarens egendom). Därefter skriver ni ett inackorderingsavtal för tiden mellan försäljningen och 1 april. Några garantier kan inte SKK ge utan du får förlita dig på att du får hunden när det är dags. Annars får du ta hjälp av kronofogden. Enklast och mest riskfritt är väl att du erlägger handpenning och att det av avtalet framgår när hunden ska levereras och slutbetalas.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.