Köpa omplaceringshund av etablerad kennel?

Hej!

Jag har efter att ha letat på blocket efter en omplaceringshund insett att väldigt många säljare är otroligt oseriösa. Jag undrar lite över hur man ska gå till väga om man istället skulle vilja höra med etablerade kennlar om de har vuxna hundar att sälja, tex en föredetta avelshund. Ska man skriva till varje enskild kennel och fråga i så fall eller finns det något smidigare sätt?

Hälsningar
Eloise Dahling

Kommentarer

  • Hej Eloise!

    Vad roligt att du funderar på att köpa hund!

    Man kan absolut ta kontakt med uppfödare och höra sig för om dom har någon äldre hund till omplacering, många går den vägen. Uppfödare för de olika raserna kan du hitta här.

    Ibland har även de officiella rasklubbarna omplaceringslistor, dessa finns isåfall på respektive hundras hemsida.

    Lycka till!

    Vänliga hälsningar
  • Jag hade tagit hand om en omplacering hund. Han hade bara stått i hundgård ingen jakt hund. Och han hade blivit slagen av en man så han tyckte inte om men alls. Är det vanligt att det  kan bli så då? Isa

  • Hej Isabell,

    Hur vanligt det är att hundar far illa i hemmet kan vi inte svara på.

    Generellt så är det så att om man tar hand om en omplaceringshund så ska man ha i åtanke att hunden har en hel del "bagage" med sig ifrån sitt tidigare liv och detta kan vara både positiva och negativa erfarenheter.

    Som köpare bör man fråga tidigare ägare om så mycket som möjligt för att ha chans att ge denna hund en bra framtid i ett nytt hem.

    Med vänliga hälsningar,

  • Svar till Isabell Steen och Ofelia på registreringen.
    Frågan var om det är vanligt att en hund reagerar negativt om den står i hundgård och blir slagen, inte hur vanligt förekommande det är att hundar behandlas så.
    Av den erfarenhet jag har (har tidigare varit aktiv inom dåvarande Djurens Vänner) och tagit hand om hundar m diverse dåliga bakgrunder och jag säger absolut att de hundar som far illa kan på olika sätt uppvisa en del beteenden som speglar sig i just deras bakgrunder.
    Jag hade bl a en tik som blivit slagen av en man, och troligtvis även m en käpp då hon var väldigt rädd, och sedermera aggressiv, på alla män och framför allt om de hade käpp av något slag.
    Så svaret på din fråga Isabell är ja, det är ganska vanligt att de stackars hundarna uppvisar div olika beteenden och ibland dåliga sådana, när de farit illa innan.
    Att fråga en tidigare ägare om hundens tidigare liv osv är nog inte alltid så lätt då dessa ägare så klart inte vill berätta sådana saker samt att hunden även kan ha blivit övergiven p g a t ex sjukdom eller dödsfall, så det rådet hade inte jag gett.
    Däremot att fråga så många som möjligt som känner till hunden, leka lite detektiv, det kan man ha nytta av.
    Går att träna bort de flesta dåliga beteenden, m lite hjälp. Föreslår kontakt m t ex Brukshundklubben där du bor och fråga om de kan hjälpa dig eller kan rekommendera någon annan.
    Lycka till😉

  • Hej Pia,

    Tack för din input och kunskap.
    Om du önskar ta direktkontakt med Isabella så kan du klicka på hennes namn för att få upp en mejladress.
    Troligtvis skulle hon vara tacksam för din hjälp.

    Jag som handläggare på SKK kan inte uttala mig om specifika fall utan endast svara för hur vi rekommenderar att man generellt gör.

    Med vänliga hälsningar,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.