Köpa hund av privatperson

Hej
Vi kanske ska köpa en hund på 10 mån av en privatperson. Vad behöver vi tänka på?
Hon säger att den är chippad, vaccinerad och avmaskad. Köpt från SKK ansluten uppfödare har hon oxå gjort.
Jag blir lite orolig då det står på ratsit att det inte finns någon hund registrerad på hennes adress.
Tacksam för svar.

Kommentarer

  • Hej,
    tror inte du behöver vara speciellt orolig för att det inte är registrerad någon hund på hennes adress. Hunden är helt enkelt inte ägarregistrerad på Jordbruksverket, kan vara så att hon inte vet att man måste göra det. Huvudsaken är att det känns bra för övrigt med köpet.
    Vid köpet ska hundens papper följa med och att man skriver ett avtal så du har ett kvitto på att hunden övergått till dig. Hunden bör vara veterinärbesiktigad, det är en säkerhet både för dig som köpare samt säljaren att det är en frisk hund vid omplaceringen.
    När hunden övergått till dig gör du en ägarregistrering på Jordbruksverket samt Svenska Kennelklubben Djur ID.

    Lycka Till!
    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.