Köpa en valp när jag har två hundar innan , bra eller dåligt

Jag är inne på att köpa en boxervalp. Jag har en storpudelshane som är 13.5 år och en blandrastik( labbe, golden och vit herdehund) som är 2.5 år. Båda är stabila, glada och snälla hundar och inget skälliga vilket jag inte vill ha. Jag tror att hanen har fostrat tiken till den hon är. Därför tror jag att om jag får en ny liten valp, kommer dessa två att vara med och forma den.
Eftersom hanen börjar bli gammal så närmar sig ju slutet, vilket jag naturligtvis hoppas dröjer men då vill jag ha en hund till och därför tror jag på att skaffa en redan nu.

Är tacksam för era råd.

Kommentarer

  • Hej Annida,
    jag förstår din tanke med uppfostran, det du måste tänka på är om din äldsta hund orkar med en valp. Du känner din hund bäst och vet hur den mår och hur den reagerar på valpar. Det är viktigt att den gamla hunden får gå ifrån och vara ifred från valpen när den är "jobbig", där måste du vara uppmärksam. Eftersom den äldre hunden är så pass gammal skulle jag nog låta den få leva sin sista tid i lugn och ro. Du har ju ändå den andra som i sin tur kan uppfostra en liten valp.

    Lycka till!

  • Tack så jättemycket för dina synpunkter! Jag behöver få höra olika resonemang innan jag bestämmer mig, och då väga för och emot!

    Annida

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.