Köp av skadad valp

Hej,
vi har bokat en valp (Russkiy Toy) hos en uppfödare. Tyvärr lyckades han bryta sitt ben och är nu opererad. Är det något vi bör tänka på inför kontraktsskrivningen angående detta i fall det ger framtida problem eller så? Vi ska enligt plan hämta honom den 7 juli. Benet bröts 21 juni och han opererades den 25 juni.
Han är född 3 februari.

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga! Vad tråkigt att hunden har brutit sitt ben!

    Säljaren/uppfödaren har ansvar för dolda fel i tre (3) år efter överlåtelsen av hunden om felet förelåg vid tidpunkten för överlåtelsen, men upptäcktes först senare, samt om det påverkar hundens hälsa eller funktion som sällskapshund.

    Eftersom det framkommer av de presenterade förutsättningarna att det är ett synligt/känt fel (att ni som köpare känner till att hunden har brutit sitt ben), så kan inte säljaren bli ansvarig att ersätta framtida veterinärvård i det fall ni väljer att fullgöra köpet. Synliga fel ska förhandlas inför köpet. Ni vet ju i vilket skick som hunden är i. Om ni skriver under köpeavtalet får ni alltså juridiskt sett anses ha accepterat hunden i dess nuvarande tillstånd.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.