Köpa ut fodervärdshund

Kan överlåtaren/uppfödaren tvinga mig som fodervärd att köpa ut min fodervärdshund i förtid?

Svenska Kennelklubben

Kommentarer

  • Nej, en överlåtare/uppfödare kan aldrig tvinga en fodervärd att ”köpa ut” hunden om överlåtaren inte avser att använda sina avels-, utställnings- eller tävlingsrättigheter. Om du och överlåtaren/uppfödaren däremot är överens om att hunden ska övergå till dig i förtid kan ni avtala om detta. Ni bör då upprätta ett skriftligt avtal som tydligt talar om att fodervärdsavtalet upphör att gälla och att äganderätten övergår på dig (fodervärden). På den senaste versionen av våra fodervärdsavtal, som lanserades sommaren 2016, finns en ruta för överlåtelse på avtalets baksida som ni fyller i, då behöver ingen bilaga eller nytt avtal upprättas.

    Svenska Kennelklubben
  • Om jag som fodervärd önskar köpa hunden efter tre år, vad är skäligt att erbjuda uppfödaren för summa för att få köpa hunden?
  • Hej Kerstin,

    Tack för din fråga.

    Och gällande din fråga så hänvisar jag dels till svaret ovan. Det vill säga: om du och överlåtaren/uppfödaren är överens om att hunden ska övergå till dig i förtid kan ni avtala om detta. Ni bör då upprätta ett skriftligt avtal som tydligt talar om att fodervärdsavtalet upphör att gälla och att äganderätten övergår på dig (fodervärden). På den senaste versionen av våra fodervärdsavtal, som lanserades sommaren 2016, finns en ruta för överlåtelse på avtalets baksida som ni fyller i, då behöver ingen bilaga eller nytt avtal upprättas.

    Om du ändå vill köpa loss hunden så kan man endast göra det om överlåtaren går med på det. Det är då upp till er som avtalsparter att komma överens om villkoren, vi har inga riktpriser eller liknande.

    Läs gärna mer här, om du har ytterligare funderingar: fodervärdsavtal, frågor och svar.

    Ha en fin dag,
    Veronica Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.