Kontaktövningar för blind hund.

Hej, för att hålla mig kort och till saken så börjar jag med att jag har en liten tik på 16 veckor här hemma. Hon är blind sen födseln och har skulle jättegärna behöva lite tips och råd på olika kontaktövningar annat än att jag belönar när hon nosat sig till mig och lyssnar uppmärksamt på min röst. Eventuellt vart jag kan vända mig för frågor som denna. Uppfödaren har ingen tidigare erfarenhet av blinda hundar.

Kommentarer

  • Hej Stina.

    För en hund som är blind är det otroligt viktigt att man skapar en trygghet mellan dig som ägare och hunden och att ni har fasta vanor och rutiner. Allt som är nytt kan vara otäckt när man inte ser. Tänk på att t ex  inte möblera om i hemmet då hunden, precis som människor som inte ser, lär sig sin omgivning genom att känna sig fram.

    De kontaktövningar du nämner är väldigt bra. Att du belönar hunden när hon söker upp dig och uppmärksammar din röst. Det hunden inte kan se får den kompensera med sina öron. Så försök lära in kommandon så hunden direkt vet vad den ska göra t ex kom, stanna, sitt. Dessa kommandon är absolut viktiga om du vill ha hunden lös. Så att du direkt kan få den att stanna om fara uppstår.

    Lycka till med din valp.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.