Klippa/raka morrhår?

Hej!
En nyfiken fråga som jag inte hittat något svar på. Är det förbjudet att raka/klippa morrhåren på sin hund om det är av ras där det inte står i standard? Såg i protokoll från 2017 att skk avråder starkt men frågan är om man får? Kom upp på diskussion och nu vill jag veta svaret.

Kommentarer

  • Hej Linn,

    Det står inget om att klippa/raka morrhår i Djurskyddsslagen men man kan hänvisa till 2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom  och som sagt SKK avråder starkt.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.