Måste man ha valpkullar för att ha kennelnamn?

Måste man ha valpkullar för att ha kennelnamn eller går det bra med enbart avelshanar?

Kommentarer

  • Hej Fredrik,
    vill du betala för ett kennelnamn men enbart ha avelshanar är det helt upp till dig.
  • Fått till mig att man bör va aktiv och iallafall var femte år ta en kull valpar ? Är det så och om det inte blir så vad händer då med kennelnamnet ?
  • Hej Fredrik

    Svenska Kennelklubben har vid två tillfällen under senare år rensat och frigjort kennelnamn. Några tusen kennelnamn som inte varit använda på över 25 år frigjordes då. Dessa publicerades i tidningen Hundsport med en protesttid på sex månader så att den som ägde kennelnamnet, eller nära anhörig kunde protestera mot att namnet makulerades och på så sätt blev fritt för andra att söka.

    Detta innebär för din del att ca 25 efter att ditt kennelnamn godkänns kan det bli aktuellt med en makulering om inga kullar registrerats. Dock kommer detta alltid att föregås av en publicering och möjlighet att protestera. Vid en protest kommer namnet inte att makuleras utan kvarstå på innehavaren, dvs dig.
    Agneta Juridiska
  • Hur många valpkullar med tavla får man ta? Förr var det 2 kullar den 3-e blir det kennelnamn.Kan det vara 2st med samma tik men om man tar den 3-e med en annan tik går det bra ändå eller era regler gäller ännu på det sättet
  • Hej Agneta,
    det är du som person det räknas på, har du stått som uppfödare på 2 kullar så måste du ansöka om kennelnamn innan du kan registrera den 3:e kullen.

    Vänliga hälsningar
  • Det är 20 år sen jag stod för en 2 kullar. Måste det vara med samma tik eller det kan vara 2 olika tikar
  • Hej,
    Som sagt det har inget med vilken tik det gäller utan dig som uppfödare.
    Kontakta reg@skk.se så kan vi titta på hur många kullar som står på dig.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.