Kastrerad hanhund

Undrar  varför  en  kastrerad  hanhund  inte  kan  bli  korad  medan  en  tik  kan  bli  det samma  på  utställningen  .tycker  att  det  ska  vara  samma  för  tik  som  hane .en  tik  syns  det  inte  på  men  en  hane  går  det  inte  att  dölja  .diskriminering  mot  hanarna  tycker  jag

Kommentarer

  • Hej,

    För titeln Korad krävs att hunden har godkänd exteriörbeskrivning samt godkänd mentaltest.

    Vid exteriörbeskrivning sker beskrivning av hunden utifrån rasens rasstandard. För godkänd exteriörbeskrivning ska hunden motsvara lägst 2:a pris/Good i den sammantagna kvalitetsbedömningen. För hanhund ingår då även kontroll av testikelstatus, då rasstandards anger att hanhund ska ha två normalt belägna och utvecklade testiklar. Något undantag för detta finns inte vid exteriörbeskrivning, det följer samma regler som gäller för deltagande vid utställning.

  • Det  är  ju  det  jag  menar  en  tik  kan  få  titeln  korad  fast  hon  är  kastrerad  för  det går  inte  att  se  men  med  en  hane  räcker  det  inte  ens om  han  har  intyg  att  båda  testiklarna  funnits
  • Min  fråga  kvarstår  varför  det  inte  är  lika  för  tikar  ?tiken  kan  ju få  titeln  korad  fast  hon  är  kastrerad?
  • Hej,

    I detta avseende är inte förhållandet operativt kastrerad tik respektive hanhund jämförbart, och har inget att göra med om det ”syns” eller inte. Se vårt tidigare svar.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.