Får medicinskt kastrerad hanhund delta på prov och tävlingar?

Hej! Får en medicinskt kastrerad hanhund tävla i nosework, agility, rallylydnad osv. efter regeländringen 2017, eller gäller förbudet bara utställning inkl exteriörbeskrivning?

Kommentarer

  • Hej,

    • Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens
    för deltagande vid utställning, SBKs exteriörbeskrivning, prov, tävling eller beskrivning.

  • Hej, Susanne
    Det var ett kort svar på en svår fråga. Det står i jaktprovsreglerna. Dispensnekandet måste väl bara gälla under karensen, annars finns det ingen mening med karens.
    Efter karenstidens utgång för preparatet, så är allt som vanligt igen.
    Vill du vänligen förtydliga och ev bekräfta min fundering.

  • Hej, jag får be att du mailar din fråga till dopk@skk.se

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.